Čtvrtek, Leden 14, 2021
Elektromobilita II
Martin Prokš: martin (tečka) proks (zavináč) proks-martin (tečka) cz
Původně publikováno na https://martin-proks.blogspot.com dne 6.11.2016.
Pár ne úplně souvislých myšlenek a námětů po čtyřech letech. Původně jsem si sepsal náměty a osnovu, ale už to samotné je tak rozsáhlé, že zveřejňuji tak jak je. Ke každému námětu by s hodilo samostatné zpracování.
Od sepsání minulého článku na téma elektromobilu už uplynuly asi 4 roky. Na blogu jsem to zveřejnil skoro rok po sepsání (2013). Od té doby jsem sledoval vývoj. Norsko a Nizozemsko zveřejnily záměr zakázat prodej osobních automobilů s klasickým spalovacím motorem od roku 2025. Německo zvažuje obdobný zákaz od 2030. Zatím jsou to jen vládní záměry, byrokracie se koulí pomalu, ale za to jistě a bezohledně.
Automobilky uvádí nové a nové elektromobily na trh, ale v ulicích je moc nevidím. Cena vozů nad 30-50 000 Euro (810 000 - 1 350 000 kč bez DPH) v užitné hodnotě Škody Citygo 5D v hodnotě 245 000 kč (asi také bez DPH).
Druhým velkým impulsem byly diskuse nad různými články. Hlavně na serveru www.osel.cz, kde se ke článku o nesouladu mezi reálnými a deklarovanými emisemi automobilů rozvinula velmi zajímavá diskuse.
Tam padl velmi zajímavý údaj o tom, že člověk s podpisem Martin C má elektromobil Citroen C-Zero, který (dle elektroměru před nabíječkou a z ujetých kilometrů) má spotřebu 125 Wh/km. A že spotřeby různých typů elektromobilů se reálně pohybují od 120 do 220 Wh/km.
Dále tam uživatel Josef Šoltes uvedl, že na výrobu 1 l benzínu se použije cca 1,5 kWh elektřiny. Nevím kde tento údaj našel, mě se nic obdobného najít nepodařilo. Předpokládám, že se jedná o údaj ekvivalentu energie potřebné pro výrobu 1 l benzínu. Spotřeba energie pro dolování a dopravu určitě nebude elektrická a při krakování z ropy se jako topná energie používá ropa a její frakce. Takže předpokládám pouze energetický přepočet z MJ v ropě ma kWh elektrického ekvivalentu.
Náměty a osnova:
1. Přepočet účinnosti ropa jako zdroj až kola a uhlí až kola. Těžba a zpracování ropy 84,2%, 35% motor a mechanická účinnost = celkem 29,5%. Proti tomu elektrika 30% těžba a výroba z uhlí, 68,4% elektroauto = celkem 20,5%.
2. Ale energetická bilance spalovacího motoru 35% jen v užším rozsahu režimů, minimální spotřeba podle palubního počítače dokážu cca 3,5 l / 100 km při ustálené rychlosti cca 50km/h rovina, 1600 ot/min na čtyřku = 123 Wh/km na kolech - ahááááááááá tady to je zahnívající pes, to je porovnatelné číslo s těmi městskými elektromobily s rekuperací a měkým pohonem na jedno zadní kolo! Je třeba srovnávat srovnatelné provozy! A ty nové elektromobily v tom mají ještě zašitou rekuperaci, ta vrací něco mezi 5-15% ze spotřebované energie na kolech, čímž sníží vstupní energii a jsme jasně doma! Jenže já jezdím všehochuť, často aspoň z 50% obsazenej, občas něco šmejkám na střeše, jsou tu kopce a meziměsto…
3. Tím pádem ale účinnostní bilance elektromobilu v reálu, nějak porovnat srovnatelnou kategorii elektroauta a klasického auta ve srovnatelném provozu se srovnatelným řidičem. Najít někoho kdo by měsíc jezdil denně se škodou Citygo 5D a měsíc s elektromobilem ty samé trasy denně a zapisoval/logoval poctivě spotřebovanou energii/natankované palivo a k tomu kilometry a případné mimořádné důležité eventy. To je asi nereálné, kde vzít ty auta pro takové srovnání…
4. To extrapolovat na stávající vozový park, respektive spotřebu paliv v dopravě. Vzít v úvahu CNG a LPG…
5. Životnost auta, cena za palivo/elektriku, servis, celkové náklady a celkové náklady na km. Daňové zvýhodnění elektromobilu + elektřiny vs. spotřební daně a další daně nafty a benzínu a klasického auta.
6. Zátěž sítě a přípojné body pro elektroautomobily plus spousta nadhozených souvislostí a spousta ani nezmíněných.
7. Problematika počtu cyklů akumulátorů a způsobu jejich provozu, jejich životnost. Dopady na racionální chování zákazníků až jim dojde, že když dají aku k dispozici pro vyvažování sítě, tak si zkrátí její životnost o desítky procent času, což při její ceně…